Sukces w terapii

Wielu rodziców przychodzących do mnie z dzieckiem, tuż po diagnozie zadaje mi pytanie „Proszę pani, a ile potrwa ta terapia?” Odpowiadam wtedy zgodnie z prawdą, że nie wiem. Po intensywności zaburzeń, które widzę u dziecka, mogę się tylko domyślać, że problemu nie rozwiążemy w kilka miesięcy.  Nawet jak wydaje mi się, że to tylko nieprawidłowa realizacja jednej głoski to też nie wyrokuję, że pójdzie szybko. Po prostu tego nie wiem. Na długość trwania terapii i jej ostateczny sukces składa się bowiem kilka czynników.

Od czego zatem zależy sukces w terapii logopedycznej?

rodzice

Osiągnięcie sukcesu w terapii bez udziału rodziców jest NIEMOŻLIWE.  (Pisząc „rodziców” mam na myśli opiekunów prawnych  dziecka. Tych, którzy na co dzień zajmują się dzieckiem i podejmują decyzje z nim związane.) To rodzice ćwiczą z dzieckiem w domu i to oni ciągną ten wóz. Zakładając, że wizyty u logopedy odbywają się raz w tygodniu to praca logopedy to tylko 20% wkładu w sukces terapii. 80% robi rodzic w domu. Jego systematyczność i konsekwencja to klucz do sukcesu.

Niektórzy rodzice przyprowadzając dziecko na terapię logopedyczną oczekują, że logopeda zrobi „pstryk” i ich dziecko zacznie lepiej mówić. Niestety drodzy rodzice. Nie mamy czarodziejskiej różdżki, która „wyleczy” wasze dziecko.

Część rodziców przyprowadzających dzieci na terapię uważa, że już sam fakt, że dziecko spotyka się z logopedą załatwia sprawę i oni nic więcej nie muszą robić. Tu niestety też muszę was rozczarować, gdyż wasze dziecko nie zacznie lepiej mówić tylko dlatego, że raz w tygodniu bywa u logopedy.

Kolejną część rodziców nawet może i by chciała popracować z dzieckiem w domu, ale to dziecko to jakieś takie niechętne i ono to w ogóle nie chce nic w domu robić. Tak czasami jest w domach, w których rządzą dzieci. Brak wymagań i konsekwencji doprowadza niestety to sytuacji kiedy to dziecko swoim zachowaniem dyktuje warunki. Zmiana hierarchii jest tu kluczowa.  Poza tym rodzic zna swoje dziecko najlepiej i powinien wykorzystywać jego najlepsze momenty na ćwiczenie.

logopeda

Logopeda musi wiedzieć jak zabrać się za dany przypadek, a jeśli nie wie to musi umieć się do tego przyznać. Nie brnąć w coś o czym nie ma pojęcia. To nie wstyd powiedzieć „nie wiem” i wysłać dziecko do kogoś bardziej doświadczonego. Czasami nawet logopeda wie co ma robić i robi to, ale okazuje się, że to nie działa. I co wtedy? Mądry logopeda zacznie szukać. Jeśli nie to, to może coś innego zadziała.

Logopeda musi umieć znaleźć sposób na dziecko. Każde dziecko jest inne, ma inną wrażliwość, inne zainteresowania. Terapeuta poznając dziecko potrafi lepiej je motywować przygotowując na przykład pomoce spersonalizowane. To trudne i wymagające zadanie, pochłaniające ogromną ilość czasu, ale zainteresowanie dziecka jest tu kluczowe.

Logopeda musi również uczyć rodziców, pokazywać im jak mają ćwiczyć z dzieckiem w domu, tłumaczyć dlaczego robimy tak, a nie inaczej. To co nam logopedom wydaje się być oczywiste dla rodziców takie być nie musi i najczęściej nie jest.

dziecko

Dziecko jest na tej liście na ostatnim miejscu jeśli chodzi o wpływ na wyniki terapii. Nie oznacza to wcale, że od dziecka nie zależy nic. Zależy i to dużo, ale pod warunkiem, że dopiszą dwa wcześniejsze elementy układanki, a więc rodzic i logopeda. Wtedy jest olbrzymia szansa, że i dziecko podąży właściwą drogą.

Dzieci bywają różne. To wiemy wszyscy. Ruchliwe, uparte, nieśmiałe, nadąsane, znudzone i obrażalskie. Zdarzają się też wesołe, ciekawe i chętne do każdej zabawy. Tyle, że to jakie jest dziecko w dużej mierze zależy od tego jaki jest rodzic i uwaga! od tego jaki jest logopeda. To od rodzica zależy czy jest konsekwentny i systematyczny, a od logopedy czy potrafi dostosować swoje umiejętności i tak zainteresować dziecko, aby chciało pracować.

 

UWAGA

Na koniec APEL DO RODZICÓW. 

RODZICE! Uczestniczcie w terapii swoich dzieci. Nie siedźcie za drzwiami gabinetu podczas terapii waszego dziecka (no chyba, że jest to w jakiś szczególny sposób umotywowane). Podpatrujcie proces terapii, zadawajcie terapeucie pytania i oczekujcie odpowiedzi. Jeśli terapia odbywa się podczas pobytu waszego dziecka w przedszkolu lub w szkole znajdźcie czas, aby spotkać się z logopedą i dowiedzieć się o terapii i waszym dziecku jak najwięcej. Bądźcie konsekwentni i nie pozwalajcie waszym dzieciom, aby to one dyktowały warunki. Nie zrzucajcie odpowiedzialności na terapeutę, bo to również od was zależy sukces w terapii waszego dziecka.