Ćwiczymy przyimki

Przyimki
Na stole i pod stołem.

Co to jest przyimek?

Przyimek jest nieodmienną i niesamodzielną częścią mowy. W zdaniu łączy się z wyrazem i nadaje mu inny sens. np. rzeczownik “stół” tworzy z przyimkami wiele zestawień: na stoleo stoleza stołemobok stołupo stolepod stołem itp.

Rozróżniamy przyimki proste typu: na, pod, za, w, do, dla oraz przyimki złożone typu pośród, poprzez, pomiędzy, ponad, pomimo.

Co wykorzystać do ćwiczeń?

W terapii najlepiej ćwiczyć na konkretach.

W terapii wykorzystuję wszelkiego rodzaju miniaturowe zabawkowe meble. Zapewniają one bardzo atrakcyjną formę ćwiczeń.

ćwiczymy_przyimki_01
Zabawkowe meble i ćwiczenia przyimków “na” i “pod”.

Warto do tego wykorzystać małe akcesoria, które będzie można rozkładać ucząc się jednocześnie użycia przyimków w praktyce. Ja przygotowałam kilka okrągłych obrazków przedstawiających różne przedmioty z otoczenia dziecka. Są łatwe w przechowywaniu do tego leżą dokładnie tam gdzie się je położy i co najważniejsze nie przewracają się.

Możemy w taki sposób bawić się miniaturowymi meblami, ale również możemy korzystać z rzeczywistych przedmiotów, które nas otaczają. Dajemy dziecku lalkę i prosimy: “Połóż lalkę na krześle.” “Połóż kubek na stole.”

Kolejność wprowadzania przyimków.

Na początku wprowadzamy do ćwiczeń przyimek NA. Następnie w kolejności idą W, DO, POD, OBOK.

Jak ćwiczymy?

Po rozłożeniu i ustawieniu mebli podajemy dziecku plakietkę z obrazkiem i prosimy: Połóż kubek na stole. Podajemy następną i mówimy połóż lalę na łóżku itd.

ćwiczymy_przyimki_02
Połóż budzik na stole.

Następnie przychodzi etap pytań. I tutaj najlepiej nie zadawać pytań typu: “Gdzie leży lala?”, bo dziecko z dużym prawdopodobieństwem pokaże palcem na łóżko i odpowie “tu”. Pytania zadajemy w takiej formie, aby zawierały dany przyimek i aby dziecko musiało odpowiedzieć na konkretne pytanie. Nie pytamy zatem “Gdzie leży lala?” tylko “Na czym leży lala?”. Pomimo tego, że pytanie zawiera podpowiedź, dla dużej części dzieci odpowiedź nadal nie jest łatwa.

ćwiczymy przyimki_03
Różnicowanie przyimków. Czy piłka leży na krześle czy pod krzesłem?

Na początku ćwiczymy tylko jeden przyimek. Jeśli widzimy, że dziecko nie ma problemów z jego używaniem wprowadzamy kolejny, ale również pojedynczo. Następnie jeśli dziecko opanuje drugi przyimek wprowadzamy do ćwiczeń dwa przyimki jednocześnie i ćwiczymy ich różnicowanie. Jeśli dziecko nie ma problemów z rozróżnianiem ich, możemy przejść do nauki kolejnego.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *