blog logopedyczny

Nauka myślenia – Kategoryzacje tematyczne

Kolejnym etapem po kategoryzacjach atematycznych, o których możesz przeczytać tu jest tworzenie kategorii tematycznych. O ile wcześniejsze kategorie bazowały na podobieństwie wyglądu, o tyle kategorie tematyczne wymagają zauważania podobieństw działania. Im bardziej kategoria związana jest z działaniem tym bardziej wymaga przetwarzania lewopółkulowego, językowego.

Kategoryzacje tematyczne mózg
Sposób przetwarzania informacji przez mózg

 

 

I tak pierwsze kategorie tematyczne mogą wyglądać następująco:

 

zabawki – picie

ubrania – jedzenie

zwierzęta – kwiaty

meble – owady

środki transportu – zwierzęta

 

Należy zauważyć, że powyższe kategorie należą do całkiem różnych klas pojęć, aby łatwiej było wyabstrahować różnice.

Kolejne kategorie tematyczne należą już do tej samej klasy, więc trudność jest o wiele większa i wymaga przewagi przetwarzania lewopółkulowego.

 

owoce – warzywa

napoje – pokarmy

środki transportu latające – środki transportu pływające

postaci siedzące – postaci stojące

Przeniesienie wiedzy

Umiejętności nabyte podczas zabawy z obrazkami należy wtapiać w codzienne życie.  Najlepszym na to sposobem jest angażowanie małego dziecka w codzienne czynności.

Jeśli suszymy ubrania, naturalnym procesem jest segregowanie tych ubrań zanim włożymy je do szafy. Już 2-letnie dziecko może pomóc rodzicom w rozdzielaniu ubrań na te, które są mamy, na te które są taty i na te, które są dziecka. To samo dotyczy samych ubrań dziecka. Posegregowanie ciuszków na majtki i skarpetki lub szukanie drugiej takiej samej skarpetki to wszystko kategoryzowanie. 

Jeśli przynosimy do domu siatki z zakupami zaangażujmy dziecko w segregowanie kupionych produktów. Oddzielanie jabłek od gruszek czy jabłek od bananów będzie świetną zabawą dla dziecka podczas której uczy się zarówno segregowania jak i pomocy rodzicom.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *