blog logopedyczny

Patrzy, ale nie widzi czyli analiza i synteza wzrokowa

 

 

Patrzy ale nie widzi analiza i synteza wzrokowa-1

Po co nam analiza i synteza wzrokowa?

 

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego jedne dzieci nie mają żadnych problemów z nauką czytania i pisania, a inne długo nie są w stanie opanować tej sztuki? Że coś jest nie tak, rodzice dowiadują się najczęściej kiedy ich pociecha idzie do szkoły.

Powodem takiego stanu mogą być zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej. Analiza pozwala nam dostrzegać elementy, ale to umiejętność syntezy powoduje, że jesteśmy w stanie je złożyć i zauważyć w nich konkretny obraz. Często dziecko nie ma problemów ze wzrokiem, widzi poszczególne elementy, ale nie jest w stanie ich zsyntetyzować, a więc złożyć w całość.

Wzrok rozwijamy od urodzenia i analiza i synteza także rozwija się u nas automatycznie i nikt się nad tym nie zastanawia. Nawet jeśli dziecko ma czasami trudności z jakąś czynnością wtedy rodzic najczęściej myśli: „Ma jeszcze czas. Pójdzie do szkoły to się nauczy”. I tak mija kilka lat, dziecko idzie do szkoły i co się okazuje? Po paru miesiącach nauki dziecko nadal myli podobne do siebie litery np. p, b, d i g. Potrafi nazwać wszystkie litery, ale nie potrafi złożyć z nich wyrazu. Kiedy inni już sprawnie czytają, ono nadal ma z tym olbrzymie problemy.

 

Co powoduje zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej i jak to sprawdzić?

 

W przedszkolu dzieci wykonują mnóstwo zadań, które ćwiczą umiejętność analizy i syntezy wzrokowej. Dla większości dzieci jest to wystarczające i kiedy idą do szkoły poziom tej umiejętności jest już na tyle wykształcony, że bez problemu opanowują naukę składania wyrazów i dekodowania znaków. Czasami jednak to nie wystarcza. U dzieci, których rozwój przebiega nieharmonijnie lub występują u nich zaburzenia rozwojowe lub chociażby skrzyżowana lateralizacja, analiza i synteza wzrokowa może nie wykształcić się na tyle, aby w przyszłości umożliwić takim dzieciom bezproblemową naukę w szkole.

Czy można sprawdzić czy dziecko będzie miało problemy z czytaniem i pisaniem, zanim jeszcze pójdzie do szkoły?  Można, a nawet trzeba. Nauczyciele w przedszkolu sprawdzają takie umiejętności podczas obserwacji dziecka. Rodzice otrzymują informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.  Są tam informacje dla rodzica, jakie są mocne strony dziecka, ale również jakie zauważono trudności w poszczególnych umiejętnościach oraz potrzebne działania wspierające i wskazówki dla rodziców.  Jeśli przedszkole zauważa i sygnalizuje takie problemy nie należy ich bagatelizować i oczekiwać, że wszystko samo się unormuje.

A co, jeśli dziecko nie chodzi do przedszkola?  Warto wtedy umówić się na wizytę u logopedy, który przeprowadzi diagnozę wszystkich funkcji poznawczych i w przypadku opóźnień, zaleci ćwiczenia w celu nadrobienia zaległości.

 

Jak ćwiczyć?

 

Poniżej przykłady co i jak ćwiczyć z dzieckiem w domu, aby rozwijać umiejętność analizy i syntezy wzrokowej zanim dziecko pójdzie do szkoły:

 

1. Wyszukiwanie takich samych obrazków.

Dla dwulatka muszą być to całkiem inne obrazki, ale już dla starszego dziecka mogą to być takie same obrazki, ale różniące się szczegółami.

Analiza i synteza wzrokowa - Taki sam
Analiza i synteza wzrokowa – Taki sam – Zadanie dla 2-latków

 

2. Składanie pociętych obrazków.

Najłatwiejsze do ułożenia są obrazki przecięte na pół w pionie lub w poziomie. Taki obrazek złoży już dwulatek. Trzylatek potrafi złożyć obrazek przecięty na trzy części w pionie lub w poziomie oraz zaczyna składać obrazki z dwóch części przecięte na skos. Czterolatek składa obrazki z czterech części przeciętych na krzyż oraz z trzech części pociętych na ukos.

Analiza i synteza wzrokowa
Analiza i synteza wzrokowa dla 2-latków

 

Analiza i synteza wzrokowa
Analiza i synteza wzrokowa dla 3-latków

 

Analiza i synteza wzrokowa dla czterolatków
Analiza i synteza wzrokowa dla 4-latków

 

3. Wyszukiwanie różnic na obrazkach.

Dla dwulatka wystarczą obrazki z jednym konkretnym elementem w dwóch odsłonach np. kot cały i obok ten sam kot, któremu czegoś brakuje np. nie ma ucha. Zadaniem dziecka jest zauważenie różnicy pomiędzy obrazkami i wskazanie brakującego elementu paluszkiem. Zadaniem dorosłego jest komentowanie: Zobacz, czy te kotki są takie same? Jeśli dziecko nie widzi różnicy to pokazujemy na poszczególne części na obrazku zadając pytania: Zobacz czy obydwa kotki mają ogon, zobacz czy obydwa kotki mają język itd. dochodząc do brakującego elementu mówimy, o, ten kotek ma ucho, a ten nie ma ucha. Chwalimy dziecko za zauważenie różnicy i możemy przejść do następnego obrazka różniącego się jednym elementem.

 

Analiza i synteza wzrokowa Znajdź różnicę
Analiza i synteza wzrokowa  – Znajdź różnicę – zadanie dla 2-latków

 

Im dziecko starsze tym coraz bardziej skomplikowane obrazki i coraz więcej szczegółów do odszukania.

 

Analiza i synteza wzrokowa Znajdź 10 różnic
Analiza i synteza wzrokowa  – Znajdź 10 różnic – zadanie dla 4-latka

 

 

Analiza i synteza wzrokowa Znajdź różnice - dla starszaków
Analiza i synteza wzrokowa – Znajdź różnice – zadanie dla starszaków

 

4. Wyszukiwanie konkretnego elementu na dużym obrazku.

Analiza i synteza wzrokowa - Wyszukaj element
Analiza i synteza wzrokowa – Wyszukaj element n obrazku

 

5. Wyszukiwanie dwóch takich samych obrazków wśród innych podobnych

Analiza i synteza wzrokowa - Znajdź dwa takie same obrazki
Analiza i synteza wzrokowa – Znajdź dwa takie same obrazki

 

6. Wyszukiwanie wśród kilku takich samych obrazków jednego nie pasującego, różniącego się szczegółem.

Dla dwulatka będzie to wyszukiwanie innego wśród 4 obrazków z małą ilością elementów.

 

Analiza i synteza wzrokowa - Który jest inny-2
Analiza i synteza wzrokowa – Który jest inny?

 

Im starsze dziecko tym mniejsze różnice pomiędzy obrazkami.

 

Analiza i synteza wzrokowa - Który jest inny
Analiza i synteza wzrokowa – Który jest inny?

 

7. Wyszukiwanie wśród kilku różniących się szczegółami obrazków tematycznych jednego wzorcowego, umieszczonego z lewej strony kartki.

Analiza i synteza wzrokowa Znajdź taki sam jak po lewej stronie-1
Analiza i synteza wzrokowa  – Znajdź taki sam jak po lewej stronie

 

Analiza i synteza wzrokowa Znajdź taki sam jak po lewej stronie-2
Analiza i synteza wzrokowa – Znajdź taki sam jak po lewej stronie

 

8. Dopasowywanie brakujących elementów na dużych ilustracjach tematycznych.

Analiza i synteza wzrokowa - Dopasuj elementy
Analiza i synteza wzrokowa – Dopasuj elementy

 

9. Obracanie w umyśle wzorów tematycznych i atematycznych.

Analiza i synteza wzrokowa Znajdź taki sam jak po lewej stronie-3
Analiza i synteza wzrokowa Znajdź taki sam obrazek jak po lewej stronie

 

10. Labirynty

Analiza i synteza wzrokowa - Labirynt1
Analiza i synteza wzrokowa – Labirynt

 

Analiza i synteza wzrokowa - Labirynt2
Analiza i synteza wzrokowa – Labirynt

 

A jakie Wy znacie jeszcze sposoby, ale ćwiczyć analizę i syntezę wzrokową?



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *