Seplenienie międzyzębowe. 5 rzeczy, które należy sprawdzić przed rozpoczęciem terapii

Seplenienie miedzyzebowe

Kto miał do czynienia z terapią seplenienia międzyzębowego ten wie jaka to ciężka praca. Nie dość, że trwa długo (nawet kilka lat), to jeszcze nie zawsze przynosi pozytywne rezultaty. Nawet jeśli już, już wydaje nam się, że mamy sukces, wystarczy na przykład, że wypadną zęby mleczne i język znowu żyje własnym życiem.

Dlatego zanim rozpocznie się terapię warto sprawdzić poniższe rzeczy, których zdiagnozowanie da nam świadomość tego co jest powodem seplenienia międzyzębowego. Dzięki temu będzie można terapię ustawić na kilku płaszczyznach, wyeliminować wszystkie elementy zakłócające, a nasza terapia będzie miała większe szanse na całkowity sukces.

 

1. Jak dziecko oddycha?

Fizjologiczne oddychanie w czasie spoczynku powinno odbywać się przez nos. Jeśli dziecko często miewa choroby górnych dróg oddechowych powodując przerost trzeciego migdałka lub ma alergie, nos jest niedrożny z powodu wad anatomicznych w jego budowie – dziecko będzie oddychało przez usta. Oddychanie przez usta powoduje, że język nie może przyjąć swojej prawidłowej pozycji na podniebieniu, tylko leży bezwładnie na dnie jamy ustnej. Powoduje to powstanie nieprawidłowej pozycji spoczynkowej języka.

 

2. Jak dziecko połyka ślinę oraz pokarmy?

Podczas połykania śliny oraz pokarmów język powinien znajdować się za górnymi zębami. Jeśli u dziecka stwierdza się nieprawidłową pozycję spoczynkową języka to jest duże prawdopodobieństwo, że i połykanie jest nieprawidłowe. Podczas nieprawidłowego połykania język wsuwa się między zęby, a wargi napinają się. Jeśli taka sytuacja ma miejsce u 3-4 letniego dziecka jest to powód do interwencji logopedycznej.

 

3. Czy 2-3 latek używa smoczka lub nadal jest karmiony butelką ze smoczkiem?

Długotrwałe używanie smoczka (po kilka godzin dziennie) lub karmienie butelką ze smoczkiem prowadzi do powstawania wad zgryzu i zwężenia szczęki. Smoczek utrwalając nieprawidłową pozycję spoczynkową języka może przyczyniać się do powstania wady wymowy jaką jest seplenienie międzyzębowe.

 

4. Czy wędzidełko podjęzykowe nie jest skrócone?

Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe ogranicza znacznie ruchy języka i umożliwia tylko ruchy poziome. Do prawidłowej ruchliwości potrzebne są także ruchy pionowe czyli góra-dół. Jeśli stwierdzam u dziecka, że wędzidełko ogranicza ruchy języka i ma negatywny wpływ na wymowę dziecka, wysyłam rodziców z dzieckiem do laryngologa lub chirurga z prośbą o konsultację i ewentualne wykonanie zabiegu frenotomii.

 

5. Jak wygląda język i napięcie mięśniowe

Czasami występuje wada w budowie języka kiedy język jest zbyt duży w stosunku do jamy ustnej. Wada taka to makroglosja. Występuje u dzieci z chorobami genetycznymi m. in. w zespole Downa. Dodatkowe obniżone napięcie mięśniowe może powodować problemy z domknięciem ust.